W jednym z artykułów wspomniałem o tym, że niezwykle istotną kwestią przy samodzielnym wydawaniu książek jest zadbanie o reklamę i działania marketingowe. Bez wsparcia promocyjnego tytuł nie ma szans na to, aby się dobrze sprzedawał. Uwierz mi – doskonale wiem, o czym mówię. Napisałem już sporo książek – te, które były promowane, sprzedają się do dzisiaj. Te niereklamowane nie sprzedały się praktycznie wcale.

Dziś zdradzę Ci sekret, jak skutecznie promować własne książki. Te sposoby powinny znać nie tylko osoby samodzielnie wydające książki, ale każdy autor, któremu zależy na wypromowaniu książki, nawet ten, którego dzieła wydaje profesjonalne wydawnictwo.

Dlaczego promocja książki jest tak ważna

Umowy z wydawnictwami zazwyczaj zawierają ustęp:

Autor zobowiązuje się do aktywnego uczestnictwa w promocji książki.

Wydawnictwa chcą, by autor aktywnie promował książkę na różne sposoby, zaś autorzy – by to wydawnictwo zajęło się wszystkim – w końcu oni już przecież napracowali się przy pisaniu. Kończy się to tym, że wydawnictwo nie promuje, autor nie promuje i obie strony żywią do siebie pretensje. To sytuacja skrajna, rzecz jasna.

Najczęściej jest tak, że wydawnictwo promuje książkę, wykorzystując swoje doświadczenie i kontakty, a autor tylko zarabia.

Natomiast najlepsza sytuacja dla wszystkich byłaby taka, gdyby zarówno wydawnictwo, jak i autor, wspólnymi siłami promowali książkę. Bez względu na to, czy zleciłeś komuś dystrybucję swojej książki, czy też sam wszystkim się zajmujesz, Ty również powinieneś książkę promować – to po prostu zwiększy popularność Twojej publikacji i Ciebie, jako autora.

W przypadku self-publishingu autor musi nie tylko napisać i wydać książkę, ale także samodzielnie ją wypromować. Większość self-publisherów zgadza się co do tego, że napisanie książki to 50% pracy, a drugie 50% to jej sprzedaż. Jeśli wykonasz tylko połowę pracy, to książkę napiszesz, wydasz i… schowasz do szuflady, bo nikt jej nie kupi. Dopiero gdy zaczniesz ją promować, Twoi klienci będą mogli się o niej dowiedzieć, kupić ją, a Ty zaczniesz na tym zarabiać.

Promocja książki to docieranie do potencjalnych czytelników w celu zainteresowania ich swoją książką. Jeśli takie osoby wystarczająco zaciekawisz, kupią Twoją publikację, a Ty – powtórzę – na tym  zarobisz. A jeśli książka będzie dobra, czytelnicy sami zajmą się jej promocją na zasadzie marketingu szeptanego.

Pamiętaj jednak, że taka promocja musi być aktywna, rozłożona w czasie. Dopiero po wielu miesiącach, a nawet latach, wytężonej pracy będziesz mógł zająć się czymś innym, a Twoi czytelnicy przejmą Twoją rolę i książka stanie się źródłem dochodu pasywnego. Dlatego pierwsza moja rada brzmi: niech promocja książki będzie dla Ciebie świetną zabawą! Tylko w ten sposób nie wypalisz się i będziesz chciał nieustannie promować swój tytuł. A to będzie niosło ze sobą sławę i pieniądze 🙂

Poniżej przedstawiam kilka sposobów na aktywne promowanie wydanej książki.

1. Dodawanie książki do serwisów typu LubimyCzytac

Promocję książki zacznij od dodania jej do serwisów społecznościowych dla moli książkowych, takich jak:

  1. Lubimyczytac.pl
  2. Biblionetka
  3. NaKanapie 

Nie ma co ukrywać, że takie miejsca stanowią zagłębie czytelników, którzy szukają książek oraz opinii o nich, często w zakresie konkretnej tematyki. To tam szuka się nowych powieści, nowych poradników, dobrze ocenianych tomików poezji i tak dalej. Do niedawna ludzie między sobą polecali ciekawe książki, jednak teraz, w dobie Internetu, aktywność ta przeniosła się do sieci.

Pozwól, by i Twoje książki – drukowane czy w wersji e-booka – były do odnalezienia we wspomnianych serwisach. Takie portale stanowią również przestrzeń, gdzie Twoi czytelnicy będą mogli dodawać recenzje Twoich prac, co z kolei pomoże innym potencjalnym klientom podjąć decyzję o ich zakupie. Nie od dziś wiadomo, że zachwalanie towaru przez osoby niezwiązane z autorem wpływa na sprzedaż jego książek.

2. Darmowy fragment zamieszczony w sieci

Regularnie tworzę i upubliczniam fragmenty moich książek. Nie tylko dlatego, że załączenia ich wymaga większość serwisów, które zajmują się dystrybucją e-booków. Ale również dlatego, że rozumiem siłę ich oddziaływania.

Zastanów się, jak zachowujesz się, gdy wchodzisz do księgarni. Czy bierzesz książkę z półki, bo ma ładną okładkę, i idziesz od razu do kasy? Raczej nie. Większość osób czyta opis, najczęściej umieszczany na tylnej stronie oprawy (o częściach składowych okładki pisałem w oddzielnym artykule). Potem zagląda do środka i kartkuje treść, by chociaż pobieżnie ocenić, czy im się spodoba. Dopiero potem kierują się do kasy.

Podobnie jest z zakupami w Internecie – ludzie chcą wiedzieć, co kupują. Największe e-sklepy książkowe umożliwiają przeczytanie fragmentu książki w formie dokumentu elektronicznego. Zapoznając się z nim, czytelnik ocenia, czy treść książki, fabuła czy styl pisania, mu się podobają. Jeśli tak, jest duża szansa, że zdecyduje się na zakup tej pozycji.

Taki fragment możesz również upublicznić, załączając go na popularne serwisy do przechowywania plików, a zwłaszcza dokumentów tekstowych. W Polsce popularny jest Chomikuj.pl, na który zawsze dodaję fragmenty swoich książek. W języku angielskim, choć często stosowanym dla polskich publikacji, można polecić serwisy Scribd (http://www.scribd.com/) oraz Issue (http://issuu.com/).  Tam również warto prezentować fragmenty swoich książek.

W ten sposób, gdy ludzie będą szukać e-booka w sieci, mogą natrafić na fragmenty udostępnione w tych serwisach. Ale też wtedy, gdy zechcą przeszukać serwis pod kątem konkretnej tematyki.. Taki fragment potem, za pomocą wewnętrznego linka, może (a wręcz powinien) odsyłać do oficjalnej strony zakupu, gdzie już znajduje się duży przycisk „kup teraz!” 🙂

3. Pisanie bloga autorskiego

Kolejnym sposobem na promocję swojego e-booka czy książki drukowanej jest pisanie bloga autorskiego. Nie jest on serwisem osobistym, w stylu pamiętnika. Jest raczej serwisem tematycznym, w którym rozwijasz temat opisany w książce. O profesjonalnym blogowaniu napisano już dużo – również i ja pisałem w oddzielnym artykule 🙂

Pokrótce nakreślę jedynie, że taki blog powinien edukować w tematyce, w której napisałeś książkę. A najlepiej, gdyby blog edukował, a książka była tylko dodatkiem. Jeśli będziesz publikował ważne i przydatne artykuły, to czytelnicy bloga zainteresują się Twoją książką. To naprawdę działa, co mogę potwierdzić na bazie tworzonych przez siebie blogów i witryn na przestrzeni lat.

Niech Twoja strona zawiera też dużo darmowych materiałów czy dodatków (bonusów) do książki – artykułów, wersji demo e-booków, nagrań. Jeśli piszesz powieści, Twój blog może zawierać artykuły nakreślające tło historyczne powieści, świat przedstawiony (dla fantasy czy science fiction), opisy postaci, ciekawe anegdoty z czasu pisania książki i tak dalej.

Zainteresuj artykułami i nieodpłatnymi dodatkami do książek swoich czytelników, a oni zainteresują się Twoją książką/książkami. Profesjonalny blog tematyczny to najlepszy sposób na promocję własnej książki. Podkreślę – blog tematyczny. Jak pewnie się domyślasz, ciężko wypromować książkę fantasy na blogu kulinarnym 🙂

Swojego bloga możesz prowadzić na wykupionym serwerze pod wykupioną domeną albo na darmowych serwisach:

  • WordPress.com
  • Blogger.com

4. Rozsyłanie kopii do recenzji

Dobra promocja książki nie obejdzie się bez zdobywania recenzji – tych małych i tych dużych. Te małe – choć równie ważne! – to recenzje „zwykłych” czytelników, dodawane najczęściej do serwisów omówionych w pierwszym punkcie, takich jak LubimyCzytac.pl, przez nich samych. Aby ich do tego zmobilizować, możesz nawet wstawić do wydanej przez siebie książki zachętę, na przykład na końcu pracy, do publikowania recenzji w wymienionych w tym artykule serwisach.

Zadbaj też o oficjalne recenzje. Poszukaj na przykład profesjonalnych blogów i portali tematycznych w Internecie, które zajmują się opisywaną przez Ciebie tematyką. Skontaktuj się z redaktorami i zapytaj o możliwość przesłania elektronicznego e-booka czy papierowej książki do recenzji i poproś o opublikowanie jej na łamach tego serwisu czy bloga.

Wiedz, że nawet jeśli ludzie trafią na Twoją książkę i zachwycą się jej opisem, to i tak wejdą w Google i zaczną szukać recenzji. To od nich będzie zależeć w największej mierze, czy Twoja książka będzie się sprzedawać, czy nie.

Zawsze nalegaj na szczerą, bezstronną recenzję i nie bój się wysyłać kopii drukowanych na własność recenzenta. Jeśli ktoś recenzuje książki, to znaczy, że je lubi. A jeśli je lubi, to preferuje książkę klasyczną 🙂

Nigdy nie płać za recenzje – nie wynajmuj też agencji reklamowych do chwalenia Twojej książki na forach dyskusyjnych czy w serwisach społecznościowych. Nie jest to etyczne, a jeśli sprawa wyszłaby na jaw, Twoja pisarska kariera byłaby skończona!

5. Fanpage na Facebooku

Strona na Facebooku to w dzisiejszych czasach absolutna konieczność. I nie chodzi o to, by wskazać ten serwis społecznościowy jako wiodący w Internecie, ale zwrócić Twoją uwagę na taką formę promocji. Tam, gdzie skupiają się potencjalni czytelnicy, powinieneś aktywnie prowadzić marketing społecznościowy. Dlatego załóż stronę na Facebooku i zacznij dzielić się informacjami, fragmentami książki, ciekawostkami, interesującymi  cytatami i zdjęciami – aktywizuj swoich czytelników.

Odsyłaj do takiego fanpage’a swoich czytelników także z książek, własnego bloga czy też z artykułów gościnnych, zamieszczając wszędzie odpowiedniego linka.

6. Aktywność w serwisach społecznościowych

Inne serwisy społecznościowe, w których warto być aktywnym, to:

  1. Google+
  2. Twitter

Tu także warto aktywizować swoich czytelników, rozmawiać z nimi, dzielić się ciekawostkami, cytatami, ale też dać się lepiej poznać czy rozwinąć temat omówiony w książce. Cały ten proces jest budowaniem społeczności wokół Twojej książki (książek). A społeczność, gdy będzie zadowolona, odwdzięczy się promocją Twoich prac.

7. Pisanie artykułów gościnnych

Świetnym sposobem na wypromowanie swojej książki jest zbudowanie strony reklamowej oraz pisanie artykułów gościnnych. Jeśli nie chcesz tworzyć własnego bloga czy całego serwisu edukacyjnego, to takie rozwiązanie jest najrozsądniejsze.

Strona reklamowa czy też promocyjna to pojedyncza strona internetowa, na której reklamujesz swojego e-booka. Zawiera ona jego tytuł, dane techniczne, zdjęcia, okładkę, opis, darmowy fragment, opinie czytelników oraz mechanizmy zakupu. Do takiej strony możesz kierować z linków umieszczanych na dole artykułów gościnnych.

A artykuły gościnne to nic innego, jak rzetelne opracowanie nurtującego Cię tematu, zamieszczone na stronach czy w pismach o tematyce adekwatnej do Twojej książki. Pamiętaj, że gdy prześlesz swój artykuł, musisz również obiecać i zagwarantować unikalność treści i wyłączone prawo dla danej strony do opublikowania tekstu.

W ten sposób dzielisz się wiedzą, edukujesz, zaciekawiasz. Promocja Twoich książek nie jest więc jedynie nachalnym marketingiem.

8. Pomyśl o reklamie płatnej

Istnieje możliwość wykupienia reklamy swojej książki:

  • W Internecie – reklamę płatną proponuje cała masa serwisów tematycznych, od blogów po portale, które umożliwiają wykupienie przestrzeni reklamowej i umieszczenie tam na pewien czas bannerów reklamowych.
  • W pismach fachowych – czasopisma o różnej tematyce można wciąż znaleźć w kioskach. Zorientuj się, ile kosztuje reklama w tego typu magazynach, przygotuj ją i zleć jej umieszczenie. Oczywiście, to dość drogie rozwiązanie, ale jeśli Cię na nie stać, jest to dobry sposób na wypromowanie swojego tytułu.

Taka reklama łączy się z potrzebą przygotowania bannerów – możesz je wykonać samodzielnie albo zlecić grafikowi. Zainteresuj się także wykupieniem reklamy w Google AdWords, zarówno w wyszukiwarce Google, jak i w serwisach partnerskich. Możesz pomyśleć również o polskim serwisie AdTaily.

Jeśli już korzystasz z reklamy płatnej, upewnij się, że Twoje reklamy trafiają na serwisy o adekwatnej tematyce. Książka fantasy nie sprzeda się dzięki reklamie na blogu kulinarnym. Podkreślam to, bowiem wciąż zdarza się, że reklamodawcy o tym nie pamiętają 🙂

9. Pisz dobre książki…

…oto najważniejszy i najlepszy sposób reklamy!

Powrócę do tego, o czym pisałem na początku. Jeśli książka, którą napisałeś, będzie dobra, to czytelnicy sami zajmą się jej promocją. Będą o niej mówić wśród znajomych, publikować jej recenzje i zachwalać w mediach społecznościowych.

Jeśli napiszesz bestseller, zarobisz i zdobędziesz wiernych czytelników.

Jeśli napiszesz szmirę, dalej masz szansę zarobić, ale recenzje zbierze kiepskie i nikt już nie będzie chciał kupować Twojej książki. Ani nie zainteresuje się kolejnymi.

Dlatego pisz dobre książki – daj z siebie wszystko!

 

***

 

Jeśli wykorzystasz 9 przedstawionych przeze mnie prostych sposobów na promowanie książki, obiecuję Ci, że Twoja książka będzie popularna. Reszta zależy już od jej jakości i od czytelników.

Pamiętaj także o autopromocji za pomocą wizytówek, wykładów oraz spotkań autorskich!