Strona promocyjna książki i e-booka to taka strona, która zawiera najważniejsze informacje o publikacji, recenzje, jak również umożliwia zakup tegoż e-booka czy nawet jego edycji drukowanej. Bez względu na to, czy jesteś autorem publikacji wydawanych przez klasyczne wydawnictwo, czy też self-publisherem wydającym przez Pogotowie Wydawnicze, czy w końcu całkowicie samodzielnym self-publisherem, powinieneś skonstruować stronę promocyjną.

Dlaczego? Co taka strona powinna zawierać? Jak ją zrobić? Odpowiedzi na te pytania i wiele więcej uzyskasz w poniższym artykule.

Czym jest strona promocyjna

Strona promocyjna (ang. promo page) to pojedyncza strona internetowa, która ma na celu przedstawienie potencjalnym klientom Twojego e-booka i zachęcenie go do jego zakupu. Inna nazwa to „landing page”, czyli dosłownie rzecz ujmując, taka strona, na której się „ląduje”.

Na zachodzie mówi się o „splash page” – stronie, na której potencjalny klient ma się „splash”, czyli rozpłaszczyć 😉 Najlepiej z zachwytu, a następnie szybko kliknąć przycisk zakupu. Osobiście nie jestem zwolennikiem rozpłaszczania klientów za pomocą dziwnych technik manipulacji marketingowej, niemniej stosuję pewne uczciwe elementy strony promocyjnej.

Gdy wykonasz własną stronę promocyjną, stanie się ona Twoim osobistym centrum działań marketingowych. Jest Ci niezbędna, jeśli:

  1. Jesteś autorem, którego utwór został wydany przez wydawnictwo, które co prawda zajmuje się promocją Twojej książki, ale sam też możesz dołożyć cegiełkę. Działania marketingowe autora potrafią być najbardziej skuteczne.
  2. Jesteś self-publisherem w stu procentach – bo wtedy nikt inny nie będzie  promować książki za Ciebie.
  3. Jesteś self-publisherem wydającym przez Pogotowie Wydawnicze – patrz punkt pierwszy, bo choć Pogotowie Wydawnicze dołoży wszelkich starań, by wypromować Ciebie oraz Twoją publikację, to sam także powinieneś się tym zająć.

Budując samodzielnie stronę promocyjną, musisz uwzględniać na niej wszystkie elementy, które będą Ci potrzebne do wypromowania własnej książki. Jak zwykle to bywa, taka strona ma zarówno plusy, jak i minusy:

  • Plusem jest jej klarowność – nie zawiera ona innych odnośników czy elementów, które mogą rozpraszać i odciągać od zakupu. Dzięki temu łatwiej jest skupić potencjalnego klienta na produkcie (książce) i zachęcić go do ostatecznego zakupu. Jest nastawiona na promocję konkretnego tytułu, a nie jak to w księgarniach bywa, zestawu asortymentu.
  • Minusem jest przyzwyczajenie niektórych ludzi do unikania tego typu stron – mogą one kojarzyć się z kiepskim marketingiem równie kiepskich produktów. Jeśli jednak ludzie Cię cenią jako autora albo kierujesz do tej strony z wartościowych artykułów czy merytorycznego bloga, na pewno taka promocyjna strona będzie odwiedzana.

Pomimo wyraźnych minusów, do każdej publikacji buduję strony promocyjne, które znacznie ułatwiają mi promowanie wydanych przeze mnie tytułów.

Przykłady stron promocyjnych

Oto kilka przykładowych stron promocyjnych dla e-booków:

  • Książka Darrena Rowse’ahttp://probloggerbook.com/ – można tu ściągnąć darmowy fragment książki po zapisaniu się na listę mailingową, która to staje się dodatkowym sposobem na reklamę innych prac Rowse’a (tzw. marketing e-mailowy).
  • Podręcznik blogowania – http://www.problogger.net/31dbbb-workbook/ – kolejna strona promocyjna Rowse’a, która w prosty sposób promuje typowy e-book. Strona zawiera opinie czytelników, przyciski zakupowe oraz wypunktowane cechy i zalety książki tak, by umożliwić potencjalnym klientom szybkie zeskanowanie materiału i upewnić się, że to właśnie ta książka powinna znaleźć się w ich domowej biblioteczce:)
  • Sieć Pełna Kasyhttp://klubebiznesu.pl/siec-pelna-kasy/ – moja własna strona promocyjna, minimalistyczna, bo nastawiona głównie na szybką sprzedaż tytułu.

Niektóre z tych stron są bardziej rozbudowane, inne mniej. Ale każda z nich zawiera podstawowe elementy, które pomagają w promocji książki czy e-booka. Pokrótce je omówię.

10 elementów, które powinna zawierać strona promocyjna Twojej książki

  1. Okładka – która zwróci uwagę czytelnika, zatrzyma wzrok i pomoże mu powiązać okładkę z autorem oraz tytułem książki.
  2. „Hasło” marketingowe – krótki slogan, który podsumowuje książkę, lub też hasło w formie pytania, na które odpowiedź można znaleźć w książce, na przykład: „Czy chcesz w tydzień nauczyć się robić profesjonalne zdjęcia?”(dla e-booka instruującego w zakresie fotografii cyfrowej).
  3. Dane techniczne – numer ISBN, informacje o dostępnych formatach (druk i elektroniczne), objętość w stronach i inne tego typu informacje. Nie są aż tak ważne jak te, które już wymieniłem, dlatego umieszcza się je w niezbyt widocznym miejscu, a raczej gdzieś „po kątach” 🙂
  4. Wypis w punktach najważniejszych atutów książki – wypunktowanie pozwala na łatwiejsze skanowanie tekstu na ekranie komputera, toteż warto wypisać najważniejsze cechy merytoryczne czy kulturalne książki zaraz przy okładce, by klient nie musiał długo szukać informacji o tym, o czym traktuje publikacja.
  5. Link do ściągnięcia darmowego fragmentu – darmowy fragment zawsze zachęca potencjalnego klienta do zakupów. A przynajmniej do przemyślenia zakupu na poważnie, o ile oczywiście fragment się spodoba. Strona promocyjna powinna zawierać link umożliwiający ściągnięcie takiego fragmentu i jego przeczytanie. Czasem fragment chowa się za obowiązkowym zapisem na listę mailingowa, którą autor później wykorzysta do promowania innych swoich prac.
  6. Opis książki – konieczne są przedstawienie książki w kilku akapitach, nakreślenie motywów, dlaczego została napisana, oraz omówienie korzyści, jakie czytelnik uzyska po jej lekturze. W przypadku powieści warto, by taki opis omawiał wstęp do fabuły.
  7. Spis treści – oprócz fragmentu książki, można również udostępnić na stronie promocyjnej spis treści, by pokazać, co dokładnie można znaleźć w publikacji. Tyczy się to głównie literatury faktu i poradników.
  8. Opinie klientów i fragmenty oficjalnych recenzji, wraz z linkami do nich kierującymi – warto zgromadzić zawczasu pochlebne książce opinie czytelników. Niech będą to stanowiska zarówno „zwykłych” klientów, jak i ekspertów z „branży”, jeśli takowi zgodzą się na dokonanie i opublikowanie recenzji Twojej pracy. Przy oficjalnych opiniach warto też dodać zdjęcia autorów i linki do ich stron lub blogów, by podkreślić ich profesjonalizm.
  9. Przyciski umożliwiające zakup lub kierujące do odpowiedniego sklepu – w końcu najważniejszym jest umożliwienie potencjalnemu klientowi dokonanie zakupu, czy to przez Twoją stronę za pomocą systemu zamówień, czy przez odesłanie osoby do odpowiedniego sklepu internetowego, gdzie szybko można zakupić publikację.

Tak oto przedstawiają się podstawowe elementy, które powinna zawierać strona promocyjna e-booka czy książki. To one zagwarantują większą sprzedaż książki.

Opcjonalnie, kiedy masz pełną kontrolę nad sprzedażą książki, wtedy w widocznym miejscu zagwarantuj zwrot pieniędzy w przypadku niezadowolenia z zakupu. I faktycznie realizuj zwroty zgodnie z polskim prawem. Ludzie chętniej kupują rzeczy, jeśli są pewni, że mogą dokonać ich zwrotu. Paradoksalnie jednak rzadko kiedy zwracają zakupiony towar 🙂

Jak zbudować stronę promocyjną swojej książki

Jest sporo możliwości i rozwiązań, które tak naprawdę sprowadzają się do dwóch głównych kategorii:

  • Zleć komuś – niech spec znający się na rzeczy (grafice, skryptach) zbuduje stronę, którą Ty potem umieścisz na własnym serwerze pod swoją domeną. Ta opcja będzie, rzecz jasna, kosztować.
  • Zrób samemu – by zbudować taką stronę, trzeba jednak znać podstawy języka HTML. Można się go nauczyć dzięki temu kursowi: http://www.kurshtml.edu.pl/ – i warto te podstawy znać nawet wtedy, kiedy korzystasz z edytorów graficznych.

Stronę trzeba umieścić na serwerze pod odpowiednią domeną – o serwerach i domenach pisałem już w artykule o blogach, do którego odsyłam nieco niżej.

Możesz też zbudować treść na darmowym serwisie WordPress.com albo Blogger.com, jeśli na którymś z nich opiera się tematyczny blog autora, o którym wspominałem w innym artykule. Jeśli posiadasz więc własnego bloga, czy to na darmowym serwisie, czy na własnym serwerze, to również tam, za pomocą odpowiedniego edytora graficznego, możesz zbudować stronę promocyjną.

Istnieją również graficzne kreatory stron, które można wyszukać w Google – https://www.google.pl/?gfe_rd=cr&ei=9OIWU_asBOil8wevzYGYDw#q=kreator+landing+page – niektóre są darmowe, inne płatne, w modelu jednorazowym lub abonamentowym.

Osobiście jednak zalecam nauczenie się podstaw tworzenia stron, zainwestowanie w domenę i serwer, bądź po prostu założenie bloga na Blogger.com i właśnie w oparciu o takie zasoby tworzenie stron promocyjnych własnej publikacji. Taka strona bowiem powinna wyglądać profesjonalnie i powinieneś umieć sprawować nad nią kontrolę. Warto więc zainwestować czas w samodzielne nauczenie się, albo pieniądze w eksperta, który tę stronę za Ciebie wykona.

Jak korzystać ze strony promocyjnej

Kiedy już stworzysz stronę promocyjną swojej publikacji, zacznij z niej korzystać. Przypatrz się jednak na początek standardowemu zachowaniu czytelnika, który odwiedzi Twoją stronę.

Potencjalny klient najpierw trafia na stronę z jakiegoś źródła. W pierwszej chwili jego uwagę przykuwają okładka i główne hasło promujące tytuł. Następnie taka osoba zainteresuje się tematyką książki – przeskanuje wypunktowane ogólne atuty i plusy publikacji, a zaraz potem zapozna się z opiniami czytelników. Nierzadko zaufa tym opublikowanym na stronie i kliknie w przycisk umożliwiający zakup, a czasem poszuka jeszcze w Google dodatkowych recenzji czy opinii „niezależnych”, na przykład w serwisie LubimyCzytac.pl – i dopiero wtedy wróci na Twoją stronę, by dokonać zakupu. Tak ogólnie przedstawia się mechanizm działania strony promocyjnej.

By go usprawnić, skorzystaj z kilka moich porad:

  • Zapisuj odwiedzających na listę mailingową – osobiście nie lubię list mailingowych, które są obowiązkowe, ale jeśli zechcesz, możesz taką listę stworzyć za pomocą odpowiedniego systemu (np. GetResponse: http://www.getresponse.com/) i ukryć pod nią darmowy fragment książki, a potem rozsyłać go jedynie osobom, które zapiszą się na listę. W przyszłości listę tę możesz wykorzystać, by promować kolejne publikacje.
  • Kieruj ruch na stronę promocyjną – odsyłaj do niej ze swoich serwisów społecznościowych, artykułów gościnnych czy z własnego bloga lub tematycznej i merytorycznej strony WWW. To właśnie kierowanie na stronę promocyjną ruchu gwarantuje, że ludzie zaczną się interesować publikacją.
  • Gromadź recenzje czytelników – publikuj na promocyjnej stronie książki recenzje  i opinie czytelników z różnych serwisów społecznościowych bądź odsyłaj linkami do oficjalnych recenzji lub recenzji w serwisach dla miłośników książek. Możesz również uruchomić mechanizm umożliwiający odwiedzającym Internautom dodawanie recenzji, np. w formie komentarzy na blogu.

Reszta będzie się już dziać sama, o ile książka jest dobra, a jej strona promocyjna wystarczająco profesjonalna. Taka strona i działania marketingowe sprawią, że Twoja książka będzie się dobrze sprzedawać, a Ty staniesz się popularnym autorem :).