Wydanie książki to jedno, a jej promowanie i działania marketingowe – drugie. Szczególnie jest to istotne przy self-publishingu. Przy standardowej procedurze wydawania poprzez wydawnictwo, to oficyna zajmuje się promocją. W przypadku samodzielnego publikowania, sam musisz o to zadbać.

Dziś przedstawię Ci świetne narzędzie promocji książek – niezawodny sposób na stały kontakt z czytelnikami. Blog – bo o nim mowa – możesz uczynić podstawą, centrum swojej twórczości. Niezależnie od tego, czy informacje o tekście dodasz na autorskim blogu, czy na blogach innych osób.

Sprawdź, co powinieneś wiedzieć o blogach i blogowaniu, jeśli marzy Ci się kariera self-publishera :).

1. Jak się bloguje?

Są dwa rodzaje blogów – fachowe (tematyczne) i pamiętniki. Nas interesować będą te pierwsze. Są wśród nich blogi o tematyce poradnikowej, z określonej dziedziny, kulinarne, recenzenckie, edukacyjne. Nierzadko zamieszcza się tam eseje, przemyślenia czy inspirujące historie.

Załóż właśnie takiego bloga. Będzie on Twoją wizytówką i reklamą książki, którą chcesz wprowadzić na rynek. Nawet jeśli prace wydawnicze zlecasz zewnętrznej firmie albo wydawnictwo zajmuje się całym procesem wydawniczym, działania w blogosferze zawsze będą działały na Twoją korzyść, ponieważ w ten sposób wesprzesz działania marketingowe swojego wydawcy.

Są również dwa rodzaje blogowania:

  1. Blogowanie własne – prowadzenie własnego bloga, na którym będziesz publikował artykuły o różnej długości.
  2. Blogowanie gościnne – pisanie artykułów, które będą publikowane jako teksty gościnne, na innych blogach. Z takich tekstów, za pomocą linków (hiperłączy), możesz kierować do własnej strony albo do swoich publikacji w e-księgarniach.

Polecam stworzenie własnego bloga, bowiem jest on świetnym narzędziem marketingowym i sposobem na promowanie siebie i swoich książek. Warto jednak pamiętać o tym, że blog to tematyczna strona internetowa, której przewodzi zasada – czytelnik stoi na pierwszym miejscu. Zadaniem bloga jest edukować, ciekawić, zachwycać, bawić i inspirować.

Sam prowadzę kilka blogów. Na każdym z nich:

  • Publikuję wartościowe artykuły – piszę dłuższe, wyczerpujące temat teksty z konkretnej dziedziny. Artykuły te wspierają i/lub rozwijają tematykę książek aktualnie promowanych na blogu. Książki te przedstawiają wartość moim czytelnikom. Edukują, inspirują, pomagają, rozwijają ich wiedzę czy umiejętności.
  • Udostępniam bezpłatne materiały – publikuję darmowe wykłady i nagrania w formacie audio i załączam je na blogu, dzieląc się w ten sposób z moimi czytelnikami dodatkową nieodpłatną wiedzą i umiejętnościami.
  • Promuję swoje książki – w tym celu założyłem specjalne podstrony promocyjne, gdzie zawarty jest opis moich książek i moduły sprzedażowe, które umożliwiają ich zakup, zarówno w wersji e-booka, jak i w formie drukowanej.

Całość działań na blogu wspieram pisaniem artykułów gościnnych i aktywnością w serwisach społecznościowych – tym samym promuję i tematykę swoich książek, i siebie – jako znawcę i eksperta w obrębie poruszanych w moich publikacjach zagadnień. Co za tym idzie, książki promują się już niejako same. Czytelnik często wychodzi z założenia, że skoro dużo dobrej treści jest darmowej, to jeszcze lepsza treść będzie w książce – co zresztą jest prawdą 🙂

2. Po co blogować?

Kiedy czytelnik zainteresuje się tematyką bloga, zainteresuje się również Twoimi książkami. Wówczas będziesz miał szansę zarobić. Ta reguła i u mnie świetnie się sprawdza. Prowadzę blogi edukacyjne, na których uczę, inspiruję i dzielę się wiedzą. Robię to dla czytelników. A Ci odwdzięczają się, kupując moje książki, w których przekazuję jeszcze więcej ważnych informacji.

Blog self-publishera, autora, to przede wszystkim:

  1. Miejsce do dzielenia się wiedzą – gdzie możesz publikować felietony, eseje, przemyślenia, ale też praktyczne i edukacyjne artykuły, od 1000 do 2000 słów, które będą wartościowe dla Twoich czytelników.
  2. Centrum autorskie – przestrzeń, w której możesz zaprezentować i sprzedawać wydane przez siebie książki. Do centrum możesz kierować, stosując odnośniki w swoich książkach czy na profilach w serwisach społecznościowych, albo promując je za pomocą wizytówek i ulotek. Mogą je także polecać życzliwe Ci osoby, które będą o Tobie wspominać na swoich blogach czy w innych mediach.
  3. Budowanie marki – czy to wokół nazwiska, czy konkretnego tematu. To kreowanie swojego wizerunku jako eksperta. Z czasem zaczynasz być znany w blogosferze jako specjalista w danej tematyce czy po prostu dobry autor książek o takiej treści. Gdy w dodatku systematycznie promujesz te książki, zwiększa się ich sprzedaż, a tym samym Twoje zyski.
  4. Budowanie bazy fanów – poprzez tworzenie listy mailingowej czy zwiększenie liczby „polubień” strony na Facebooku. W ten sposób zyskujesz kontakt do osób, które interesują się tematyką przez Ciebie opisywaną, a to daje spore możliwości promowania kolejnych książek 🙂

Taka zwiększająca się liczba fanów, niesłabnące zainteresowanie mediów i ciągłe wystawienie swoich książek na widok publiczny są niezwykle ważne. Ale musisz pamiętać, że blog to przede wszystkim TREŚĆ. O czym więc można pisać na blogu? Oto kilka sugestii:

  1. Dodatkowe informacje – z dziedziny, której dotyczy książka. Poradniki, tutoriale, rozwinięcie tematu, eseje i felietony, osobiste historie i doświadczenia. To materiały, które będą inspirować i edukować.
  2. The Making Of… – możesz zawrzeć informacje na temat procesu tworzenia książki, dzieląc się swoim doświadczeniem z innymi. Ludzie lubią znać szczegóły nie tylko o produkcie finalnym, ale i całym procesie tworzenia.
  3. Ciekawostki o świecie przedstawionym – gdy piszesz opowiadania albo powieści, rozwiń świat przedstawiony, w który będzie można wniknąć, poczuć go i posmakować. Opisz postacie, miejsca, lokacje, historię. Sztandarowym przykładem jest Tolkien, popularny właśnie dlatego, że stworzył od zera nowy, fascynujący i rozbudowany świat.

Możesz także dzielić się wiedzą, przemyśleniami, inspiracjami, sugestiami, nagrywając  filmy (wpisy wideo) albo podcasty audio. Blog autorski ma być miejscem, gdzie ludzie mogą się dokształcić, zapoznać z autorem oraz poznać jego wizję świata i (w przypadku beletrystyki) zagłębić się w świat przedstawiony.

Dopiero potem blog jest miejscem prezentującym książki autora (opisy, dane techniczne, darmowy fragment) i zawierającym moduły sprzedażowe umożliwiające ich zakup.

3. Jak założyć bloga?

Musisz wpierw zapoznać się z poniżej zamieszczonymi terminami. Pokrótce Ci je objaśnię, choć oczywiście, posłużenie się nimi w praktyce jest nieco bardziej skomplikowane.

  • Domena – np. google.pl, pogotowiewydawnicze.pl, empik.pl – czyli nazwy, a raczej adresy strony internetowej. Taką domenę wykupuje się za kilkanaście czy kilkadziesiąt złotych, w zależności od rozszerzenia (.com, .pl, .eu i tak dalej), po czym podpina się pod konto na hostingu (serwerze). Ludzie wpisując w adres przeglądarki nazwę Twojej domeny, będą trafiać na Twoją stronę.
  • Hosting – inaczej serwer, taki dysk twardy w Internecie, na którym zbudujesz stronę. Do niego podpinamy domenę i na nim instalujemy silnik bloga. Hosting wykupuje się za kilkadziesiąt złotych rocznie. Taki abonament odnawia się co roku.
  • Silnik bloga – skrypt, oprogramowanie, narzędzie, na którym działa strona internetowa. Osobiście polecam WordPress.org. Taki skrypt należy ściągnąć na swój komputer, a następnie zainstalować na serwerze.

Najpierw wykupujemy hosting, potem domenę, którą podpinamy pod hosting, a na hostingu instalujemy skrypt. I gotowe – podstawowy blog czeka teraz na zapełnienie go treścią. Pamiętaj jednak, że stworzenie własnej strony internetowej wymaga umiejętności technicznych i znajomości tematu. Jeśli nie jesteś w stanie samodzielnie postawić takiej strony, zleć tę pracę freelancerowi lub agencji reklamowej, wówczas twój blog będzie przejrzysty i profesjonalny.

Wierzę jednak, że sobie poradzisz. Internet jest pełen klarownych poradników, jak założyć bloga. Potraktuj to jako nową umiejętność konieczną do odniesienia sukcesu.

Jeśli nie chcesz kupować serwera i domeny, możesz blogować na darmowych platformach. Niestety, mają one pewne ograniczenia, na przykład brakuje możliwości modyfikacji template’u czy zamieszczania reklam własnych ebooków. Darmowe serwisy blogowe, które osobiście polecam, to:

  • WordPress.com – najpopularniejszy na świecie, profesjonalny serwis blogowy. Dużym minusem jest brak możliwości umieszczania reklam. Toteż reklama Twoich e-booków może być usunięta, niestety, wraz z całym blogiem.
  • Blogger.com – darmowy serwis blogowy od Google, umożliwia wstawianie reklam, także i własnych książek.

Obydwa te serwisy pozwalają, by podpiąć pod Twojego bloga własną domenę, aczkolwiek Blogger.com pod tym względem jest znacznie tańszy 🙂

Gdy już postawisz bloga, możesz zacząć zapełniać go treścią. Pamiętaj:

  • Stwórz zakładkę „o autorze”, gdzie napiszesz kilka słów o sobie, wstawisz zdjęcie i przydatne linki.
  • Pisz regularnie, publikując jeden artykuł dziennie, minimum raz na tydzień, w ten sam dzień i o tej samej godzinie. Ludzie lubią taką regularność, spodziewają się w ten sposób nowego artykułu w konkretnym terminie – niespodzianki w blogosferze są niemile widziane 🙂
  • Umieszczaj linki do bloga w swoich książkach, profilach w serwisach społecznościowych oraz wspominaj o swojej stronie w wywiadach.
  • Stwórz osobną stronę promocyjną dla każdej ze swoich książek: dodaj zdjęcie okładki, dane techniczne (ISBN, liczba stron, dostępne formaty), opis książki oraz przyciski umożliwiające jej zakup. Do tego pozwól Internautom na wystawianie recenzji, np. w postaci komentarzy.
  • Gdy Twoi czytelnicy zaczynają komentować artykuły, odpowiadaj im – nawet jeśli nie masz nic do dodania, to po prostu przyznaj czytelnikowi rację i podziękuj za komentarz 🙂
  • Nie promuj swojej książki w każdym wpisie i artykule – dziel się wiedzą, doświadczeniem, inspiracjami, ciekawostkami. Gdy czytelników to zainteresuje, chętnie zakupią Twoje książki. Nic na siłę.

4. Artykuły gościnne

Warto jeszcze wspomnieć o świetnej metodzie promowania własnych książek, nazwiska i bloga. To artykuły gościnne – teksty odpowiedniej długości, które za zgodą innego blogera publikujemy na jego blogu. Robimy to według następującego schematu:

  1. Znajdź blogi o podobnej tematyce do tej, w której sam poruszasz się na blogu lub zbliżonej do tego, o czym napisałeś w książkach.
  2. Skontaktuj się z autorem bloga. Spytaj, czy możesz mu wysłać artykuł do publikacji wraz z linkiem prowadzącym do Twojego bloga lub książki. Tego typu linki umieszczane na końcu artykułu wraz z opisem bloga są standardową praktyką, do której każdy bloger jest przyzwyczajony.
  3. Gdy autor bloga wyrazi na to zgodę, prześlij mu artykuł wraz z linkiem. Jeśli artykuł się spodoba, bloger go opublikuje.
  4. Potem nie zapomnij śledzić reakcji na artykuł – i odpowiadaj na komentarze czytelników. Interakcja jest podstawą!

Artykuły gościnne powinny nieść ze sobą wartość edukacyjną czy kulturalną. Tę wartość docenią zarówno inni blogerzy, jak i czytelnicy. Jeśli czytelnikowi spodoba się artykuł gościnny, to zainteresuje się Twoim blogiem, a przede wszystkim Twoimi książkami. To świetny sposób na promowanie siebie i swoich publikacji.

Pisz artykuły gościnne regularnie, przynajmniej raz na tydzień, jeśli tylko znajdziesz blogi, które chętnie będą publikować Twoje teksty. Jeśli nie uda Ci się to, poszukaj portali tematycznych, niekoniecznie w formie blogowej, gdzie będziesz mógł publikować. Możesz również nawiązać współpracę z drukowanymi pismami fachowymi. A jeśli piszesz opowiadania lub powieści, fragmenty lub pojedyncze opowiadania możesz rozsyłać do odpowiednich pism papierowych (np. opowiadania sci-fi do Fantastyki).

Pisarz pisze, więc pisanie jest dla niego naturalną formą promocji, czyż nie?

Teraz już wiesz, jak założyć bloga i o czym na nim pisać, a także po co pisać artykuły gościnne. Ruszaj więc i zakładaj swojego autorskiego bloga! Pamiętaj jednak, że najważniejszy jest czytelnik!